Kom ihåg att annonsera om resultaten av konkurrensutsättningen!

Det är viktigt att publicera en annons i efterhand med tanke på öppenheten i offentliga upphandlingar och den information som samlas in om dem. Tyvärr har antalet annonser varit mycket lågt under de senaste åren. I Hilma utvecklas en påminnelsefunktion som hjälper till att förebygga att annonser i efterhand uteblir på grund av glömska. En annons i efterhand ska enligt upphandlingslagen publiceras om konkurrensutsättningar som överstiger EU-tröskelvärdet. En annons i efterhand ska publiceras om:

  • ett avtal har ingåtts om upphandlingen
  • det inte inkommit anbud för anbudsförfarandet eller om konkurrensutsättningen har avbrutits
  • en ex-ante-annons har publicerats om direktupphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdet.

Skyldigheten att publicera annonser i efterhand gäller också koncessioner som överstiger tröskelvärdet och tjänsteupphandlingar enligt bilaga E till upphandlingslagen. Annonser i efterhand används i Finland och Europa som stöd för beslutsfattandet, och Europeiska kommissionen använder uppgifterna både för tillsyn och för statistikföring. Av annonser i efterhand får till exempel små och medelstora företag information om dem som genomför större byggentreprenader och som de kan kontakta direkt för att få eventuella underentreprenader.

Annonsen i efterhand anger vem som vunnit anbudsförfarandet och upphandlingskontraktets värde

I annonsen i efterhand informeras om vem som vunnit anbudsförfarandet, dvs. med vilket företag upphandlingskontraktet ingåtts. I annonsen i efterhand anges upphandlingskontraktets värde för hela upphandlingskontraktets giltighetstid med beaktande av optioner och fortsatta perioder.

Om upphandlingen avbrutits ska orsakerna till avbrytandet framgå av annonsen i efterhand. Annonsen får inte innehålla uppgifter vars offentliggörande strider mot allmänt intresse, äventyrar bevarandet av affärshemligheter eller skadar en sund konkurrens mellan anbudsgivarna.

När ska man göra en annons i efterhand?

Den upphandlande enheten ska sända en annons i efterhand för publicering inom 30 dagar från det att ett upphandlingskontrakt eller ett upphandlingskontrakt som grundar sig på ett dynamiskt inköpssystem ingåtts eller ett ramavtal upprättats. Annonser i efterhand om upphandlingskontrakt som grundar sig på ett dynamiskt inköpssystem kan alternativt lämnas in i samlad form kvartalsvis inom 30 dagar från utgången av varje kvartal. En annons om resultaten av en projekttävling ska sändas för publicering inom 30 dagar från det att projekttävlingen har avslutats och ett en annons i efterhand som gäller koncessioner ska sändas för publicering inom 48 dagar från det att kontraktet ingåtts.

Annonsen i efterhand görs elektroniskt i tjänsten Hilma eller i konkurrensutsättningssystemet.

Mer information:
hankintatoimi(at)valtiokonttori.fi
Seija Friman, projektledare, tfn 050 514 3960, seija.friman(at)valtiokonttori.fi